Dobre jedzenie i picie jest zawsze lepsze niż głupie gadanie
O autorze
Zakładki:
CIASTA I DESERY
DANIA GŁÓWNE
KUCHARZE ŚWIATOWEJ SŁAWY
KUCHNIE ŚWIATA
NAPOJE
PRZEKĄSKI
PRZYGOTOWANIE PRODUKTÓW
ULUBIONE BLOGI
Z NIE KULINARNEJ STRONY ŻYCIA
Z ZAGRANICY
Tagi
Smaczneblogi.pl Durszlak.pl Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
gotowanie Top Blogi Gotujemy po polsku! Sezon na jałbka 2ChocoTelegram_160x600 Wiosenka Eksplozja Smaku

Utwórz swoją wizytówkę Odszukaj.com - przepisy kulinarne
czwartek, 12 marca 2015
Śliwkowe ciasto budyniowe

Przedostatni worek mrożonych śliwek właśnie został wykorzystany. Zanim przystąpię do wypieku babek i mazurków mam jeszcze w planie kilka kruchych ciast. Piekę  proste i szybkie ciasta  bo na inne nie mam czasu ale okazuje się, że jednak są one jak najbardziej pożądane. A te bardziej wykwintne pozostawię na święta. W dzisiejszym cieście wszystko jest zwykłe i proste  a jednak dodatek budyniu do masy śliwkowej wyróżnia je spośród innych kruchych ciast.


Składniki na ciasto:

  • 300 g mąki
  • 200 g margaryny
  • 100 g cukru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
  • 4 żółtka

Zimną margarynę posiekać z mąką, proszkiem  i cukrem, dodać żółtka, śmietanę i zagnieść ciasto. Podzielić je na 2 części w proporcji 3/4 i 1/4. Większe ciasto rozwałkować na formę o wymiarach 24/36 cm i wstawić do lodówki, natomiast mniejsze zamrozić.

Składniki na masę śliwkową:

  • ok. 500 g śliwek (mogą być mrożone)
  • 3/4 szklanki cukru
  • 2 budynie śmietankowe

Śliwki rozmrozić, dodac cukier i smażyć je na małym ogniu ok. 20 min. Rozmieszać budynie w 1/2 szklanki wody i kiedy śliwki są już zesmażone ale może być jeszcze trochę płynu, dodac budynie, zagotować. Ślwiki wystudzić.

Na schłodzone ciasto wyłożyć zimny budyń, na wierzch zetrzeć zamrożone ciasto. Wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika i piec ok. 50 min. Po wystudzeniu można posypać cukrem pudrem.

Smacznego:)

środa, 11 marca 2015
Gulasz wieprzowy z soczewicą

Zbliża się wiosna więc powoli trzeba będzie żegnać się z cieżkimi daniami ale dzisiaj jeszcze proponuję gulasz wieprzowy z soczewicą. Jest to danie jednogarnkowe, rozgrzewające i bardzo sycące. Miseczka takiego gulaszu to solidna porcja obiadowa.

Składniki:

  • 1/2 kg wieprzowiny np. szynki
  • 300 g pieczarek
  • 1 czerwona papryka
  • 1 duża cebula
  • szklanka zielonej soczewicy
  • 300 ml wody
  • 1/2 strąka papryczki chilli
  • 4 łyżki koncentrau pomidorowego
  • mielona słodka papryczka
  • sól, pieprz
  • posiekana natka pietruszki
  • 1/2 szklanki śmietanki 30%
  • ew. 1 łyżka mąki
  • olej do smażenia

Oczyszczone mięso pokroić w paski. Cebulę obrać i pokroić w kostkę, pieczarki w plasterki, paprykę w paski lub kostkę. Na patelni rozgrzać olej, wrzucić mięso i obsmażyć. Dodać cebulę i pieczarki oraz przepłukaną soczewicę i posiekane chilli, chwilę przesmażyć i zalać wywarem lub wodą, zagotować. Zmniejszyć ogień, dodać koncentrat i przyprawy i dusić do miękkości mięsa. Pod koniec dodać paprykę. Wlać śmietankę i zagotować. Doprawić do smaku solą i pieprzem.

Smacznego:)

wtorek, 10 marca 2015
Herbatniki angielskie

W moim starym zeszycie znalazłam przepis na herbatniki angielskie. Ciastka wydały mi sie atrakcyjne bo lubimy wszelkie łakocie do pochrupania jednak przez pewien czas z nimi zwlekałam gdyż dodatek mąki ziemniaczanej był jak dla mnie dość nietypowy. Miałam pod ręką większą ilość mleka bo obawiałam się jak to się wszystko połączy jednak większych problemów nie było. Ilość mleka może być różna, zależy to od wilgotności mąki. Z podanych proporcji wychodzi bardzo duża ilość ciastek. 

Składniki:

  • 4 szklanki mąki pszennej
  • 2 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 25 dag masła
  • szklanka mleka
  • szklanka miałkiego cukru
  • 1 łyżeczka sody
  • 1 laska wanilii

Mąkę pszenną wymieszać z ziemniaczaną, dodać masło, posiekać. Do mleka dodać sodę, cukier, ziarenka wanilii. Wszystko razem dokładnie wyrobić. Rozwałkować niezbyt cienko i wycinać ciastka dowolną foremką.Piec na złoty kolor w temperaturze 180 stopni. Po upieczeniu można posypać cukrem pudrem.

Smacznego:)

poniedziałek, 09 marca 2015
Kotlety jaglane z białym serem

Kotlety jaglane nie chcą mi się znudzić. Tym razem do kaszy dodałam biały ser, który zdecydowanie wyróżnił je pod względem smaku. Kasza przejęła kwaśność sera dzięki czemu kotlety są bardzo wyraziste. Dzięki dodatkowi sera zmieniła się także konsystnecja masy i formowanie kotletów jest trochę trudniejsze ale jak najbardziej wykonalne. Trzeba tylko pamietać o bułce tartej pod ręką.


Składniki:

  • 2 szklanki kaszy jaglanej ugotowanej na sypko
  • 4 jajka ugotowane na twardo
  • 1 jajko surowe
  • koperek
  • 250 g białego sera
  • sól, pieprz
  • bułka tarta

Kaszę, ser i pokrojone w kostkę jajka umieścić w jednej misce. Dodać koperek, sól, pieprz i surowe jajko, wyrobić gładką masę. Najlepiej robić to ręką, żeby rozgnieść grudki sera. Formować małe kotleciki i panierować w bułce tartej. Smażyć na rozgrzanym tłuszczu na rumiano z każdej strony.

Smacznego:)

sobota, 07 marca 2015
Cytrynowe ciasto kisielowe

Dzisiaj proponuję szybkie ucierane ciasto o wyjątkowym smaku. Przepis znalazłam w swoim starym zeszycie, jednak trochę go zmodyfikowałam. Zmniejszyłam ilość mąki, zamieniłam margarynę na masło i dodałam sok i skórkę z cytryny. Ciasto wyszło raczej wilgotne niż suche, a dzięki kisielom miało swoistą strukturę. Nie wiem jak smakowało na drugi dzień bo zniknęło w ciągu kilku godzin i niech to będzie rekomendacją do tego by je upiec. Wykonanie ciasta zajmuje około 15 minut trzeba tylko pamiętać, żeby wcześniej wyjąć masło i jajka z lodówki.


Składniki:

  • 200 g masła (w pokojowej temperaturze)
  • 230 g mąki
  • 4 jajka (w pokojowej temperaturze)
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 kisiele cytrynowe ( po  60 g)
  • sok i skórka z połowy cytryny

Masło utrzeć z cukrem pudrem na białą puszystą masę (ok. 3-4 min). Wbijać po jednym jajku  i za każdym razem ubijać masę 2 min. Wymieszać mąkę z kisielami i proszkiem do pieczenia i przesiewać do masła, na przemian z sokiem z cytryny. Należy zacząć i skończyć na mące. Dodać skórkę z cytryny i dokładnie wymieszać. Przełożyć masę do wysmarowanej keksówki i wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika i piec  ok. 45 min, do suchego patyczka. Po wystudzeniu ciasto można posypać cukrem pudrem lub polukrować.

Smacznego:)

piątek, 06 marca 2015
Zupa krem z kalafiora i kurczaka

Pod wpływem impulsu sięgnęłam w sklepie po kalafiora. Nie był to zbyt dobry pomysł bo poza sezonem nie smakuje tak dobrze no ale trzeba było  z niego coś ugotować. Najprościej zupę ale taka z cząstkami kalafiora kojarzy mi się bardziej z latem dlatego zrobiłam krem. Zupa zmiksowana razem z mięsem kurczaka na którym się gotowała smakuje wybornie.

Składniki:

  • 1 udko kurczaka
  • 1 marchewka
  • kawałek pora
  • 2 łodygi selera naciowego
  • 1 kalafior
  • 2 ząbki czosnku
  • rozmaryn
  • sól, pieprz
  • ok. 100 ml śmietanki

W garnku zagotować ok. 3 l wody. Dodać mięso, oraz marchewkę, selera, pora, czosnek i suszony rozmaryn. Gotować ok. 30-40 min na małym ogniu. Po tym czasie wyjąć mięso i oddzielić od kości. Do zupy dodać podzielonego na małe różyczki  kalafiora, gotować ok. 10-15 min. Wrzucić mięso i wszystko razem zmiksować (pora i selera nie miksowałam, wyjęłam także marchewkę  i pokrojoną w plasterki użyłam do dekkoracji). Postawić jeszcze raz na ogniu, dodać śmietankę i zagotować. Przyprawić do smaku solą i pieprzem. Jeśli zupa jest zbyt gęsta można dodać trochę bulionu, ew. wody.Gęstość zupy zależy od wielkości udka i kalafiora.

Smacznego:)

06:00, wiosenka27 , Zupy
Link Komentarze (4) »
czwartek, 05 marca 2015
Ciasto Generał

Kolejnym przepisem wyszperanym w starym zeszycie jest  to oto ciasto. Nie jadłam go może z 15 lat albo więcej ale doskonale pamiętam jego smak. Jest bardzo proste do zrobienia, niezbyt drogie a smakuje naprawdę wspaniale.

Składniki:

  • 1 margaryna
  • 3/4 szklanki cukru
  • 2 żółtka
  • 3 szklanki  mąki
  • 1 cukier waniliowy
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Margarynę posiekać z cukrem i mąką, dodać żółtka, zagnieść jednolite ciasto. Podzielić na 3 cześci i upiec  oddzielnie  placki. Piekłam w blaszce o wymuiarach 24/32 cm. Upieczone placki wystudzić.


Składniki na masę:

  • 500 ml  kwaśnej śmietany
  • 3/4 szkl. cukru pudru
  • 1 szkl wiórek kokosowych
  • 3 łyżki kakao


Składniki masy umieścić w dużym naczyniu, dobrze wymieszać i przełożyć placki. Posmarować także wierzchnią część. Posypać kokosem. Ciasto odstawić do lodówki na noc. Najlepiej smakuje następnego dnia.

Smacznego:)

wtorek, 03 marca 2015
Bułki ziemniaczane z makiem

Pamiętacie pączki z ziemniakami? Zostały mi ziemniaki z obiadu ale nie chciałam robić pączków więc wykorzystałam je do bułek. Dzięki temu, podobnie jak i pączki długo pozostały świeże. Zwykle na drugi dzień pieczywo nie jest już tak dobre jak zaraz po upieczeniu, natomiast te bułki prawie niczym się nie różniły. Bardzo polecam, zostawcie sobie trochę ziemniaków z obiadu, jeśli nie chcecie gotować ich oddzielnie a napewno nie pożałujecie.

Składniki:

  • 2-3 małe ugotowane ziemniaki
  • 400 g mąki pszennej
  • 10 g drożdży
  • 1 łyżeczka soli
  • 3 łyżki masła
  • 300 ml ciepłego mleka
  • mak

Z drożdży, odrobiny ciepłej wody i łyżki mąki zrobić rozczyn. Odstawić na 15 min.

Do miski przesiać mąkę, dodać sól. Dodać rozczyn, wymieszać. Dodać ziemniaki i rozpuszczone masło. Jeśli ziemniaki są świezo ugotowane należy bezpośrednio dodać je do ciasta, ja miałam z poprzedniego dnia więc żeby je lekko "odświeżyć" wymieszałam je z gorącym masłem i w takiej formie dodałam do mąki. Wymieszać wszystko razem, dodając stopniowo ciepłe mleko. Wyrabiać ciasto, aż będzie gładkie i elastyczne. Odstawić do wyrośnięcia na ok. 2 godziny (ciasto rośnie raczej powoli). Po tym czasie wyłożyć ciasto na blat, ponownie wyrobić, uformowac wałek. Ciąć ostrym nożem małe porcje, i przełożyc na blachę, ponownie odstawić do wyrośnięcia na około 15 min. Posmarować mlekiem, posypać makiem i wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na 20 min.

Smacznego:)

poniedziałek, 02 marca 2015
Murzynek z pijaną żurawiną

Coraz częściej zaglądam do starego zeszytu i wyciągam przepisy, które były popularne dawno temu, w czasach, gdy wiele produktów obecnie dostępnych prawie w każdym sklepie, nie było wogóle. Takim ciastem jest szybki, bardzo łatwy i przez wszystkich lubiany murzynek. Można go upiec bez dodatków, ja w przepisie miałam rodzynki ale zamieniłam je na żurawinę. Taka pijana żurawina ciekawie zaostrza smak ciasta. Bardzo polecam spróbować.

Składniki:

  • 1,5 szklanki mąki
  • 1,5 szklanki cukru (dałam szklankę)
  • 3 łyżki kakao
  • kostka margaryny
  • szklanka suszonej żurawiny + wódka
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 4 jaja

 Żurawinę wsypać do miski, zalać wódką, powinna być całkowicie przykryta. Odstawić na kilka godzin lub na całą noc. Margarynę, cukier, kakao podlać pięcioma łyżkami wody i gotować 3 minuty. Po ostudzeniu dodać 4 żółtka i wymieszać na jednolitą masę. Dodać przesianą mąkę, proszek do pieczenia i wymieszać. Dodać pianę z białek. Wlać ciasto do formy. Piec ok. 60 minut w temperaturze 180 stopni. Ja sprawdzam patyczkiem. Po upieczeniu posypać cukrem pudrem lub polać polewą.

Smacznego:)

sobota, 28 lutego 2015
Kartacze

Kartacze to bardzo popularne kluski ziemniaczane z mięsem rodem z Podlasia. Od dawna planowałam je zrobić jednak są trochę pracochłonne więc długo czekały na swoją kolej. Podstawową zasadą przy cieście na kartacze jest proporcja ziemniaków gotowanych i surowych. Mięso też powinno być dobrej jakości, i raczej powinno być tłustawe. Kluski wyszły mi dość spore, więcej niż dwóch nie dałam rady zjeść jednak warto było poświęcić kilka godzin na ich przygotowanie. Odgrzewane też smakują wspaniale.

Skłądniki:

  • 3 kg ziemniaków
  • 800 g zmielonej łopatki wieprzowej
  • 1 cebula
  • 1 łyżka majeranku suszonego 
  • 1 łyżeczka soli 
  •  pieprz do smaku

Mięso zmielić razem z cebulą, dodać przyprawy, wyrobić gładką masę, dodać ok. 1/2 szklanki wody, aby spulchnić masę.

2/3 ziemniaków zetrzeć na tarce, pozostałe ugotować. Jeszcze gorące przecisnąć przez praskę. Surowe ziemniaki odcisnąć przez gazę, dodać do ugotowanych. Wodę z ziemniaków delikatnie odlać, pozostałą na dnie skrobię dodać do ziemniaków. Moja masa była troche za rzadka więc dodałam 1 łyżkę mąki ziemniaczanej. Nabierać małe porcje masy, formować płaski placuszek, na środku układać porcję mięsa i formować kluski.

Uformowane kluski rzucać na gotującą się, posoloną wodę. Gotować na bardzo małym ogniu ok. 15 min. Wyłowione, odcedzone kluski podawać okraszone podsmażoną cebulką.

Smacznego:)